Araba Teknolojileri Faydalı Mı?

Her yıl araba kazalarında on binlerce insan yaralandı, birçok otomobil şirketi yeni araçları için güvenli sürüş özellikleri geliştirmeye çok zaman ve para yatırdı. Otomatik frenlemeden, adaptif hız sabitleyicisine, park halindeki araçlara kadar, mühendisler sürekli olarak daha güvenli araç sürmemize yardımcı olmak için tasarlanmış özellikler geliştiriyorlar. Fakat bu güvenlik özellikleri bizi daha da savunmasız kılabilir mi?

2015 Hyundai Genesis'e bir bakalım. Super Bowl'da Hyundai, Genesis'in “Baba'nın altıncı hissi” başlıklı bir reklam filmi yayınladı . Bir baba, oğlunu her türlü tehlikeden koruyarak, bir duvarın içine girmeden hemen önce onu yakalamak gibi birçok kez günü kurtardı. Bir çocuk, gözü kapalı bir slugger gibi çocuğuna isabet almak için tamamen bir piñata özlüyor. Reklamın son sahnesinde kaldırımda yürüyen güzel bir kız çocuğu araba kullanırken dikkatini dağıtır. Önündeki arabaya çarpmak üzereyken, otomatik acil durum frenlemesi (AEB) devreye giriyor. Bir seslendirme, reklamı “Babamın günü ne zaman kurtarabileceğini hatırla” diye hatırlatan filmi kapatıyor.

Zeki bir reklam olmasına rağmen, bu reklam izleyiciyi dikkatini dağıtan veya durduramayacaksa, Hyundai yardım etmeye çalışacağı izlenimi bırakıyor. Hyundai'nin izleyiciye reklamda söyleyememesi, ancak ekranın alt kısmındaki 2pt yazı tipine çok nezaketle koyarken, otomatik acil frenleme güvenli sürüş için bir alternatif değil. Bu feragatname ayrıca, AEB'nin sadece 5-50mph arasındaki hızlarda tam frenlemeyi taklit ettiğini de belirtir. Sürücü destekli teknoloji çökmeleri önlemeye yardımcı olabilir ve bununla birlikte hayat kurtarır, yine de bu soruyu akılda tutmak önemlidir: bu mesajlar yanlış mesaj gönderiyor ve sürücülerin daha tembel ve daha az odaklanmasına izin veriyor mu?

Araba Teknolojileri Faydalı Mı?Sadece yardımsever ve zararlı, ama diğer yeni özellikler arasında ince bir çizgi çizen yardım değil. 2012 Jeep Cherokee Sport, bu modelde adaptif cruise control teknolojisi ve kör nokta izleme içerir. Bu teknolojiye sahip ticari reklam, görünüşte ıssız bir otoyol boyunca Jeep sürüşünü resmetse de, hepsi aniden bir kamyona yaklaşıyor. Neyse ki, adaptif cruise control otomatik olarak Jeep'i kamyona çarpmadan önce yavaşlatabilir. Aniden Jeep'in kör nokta monitörü kontrol edilemez bir şekilde bip sesi çıkarmaya başlar ve solda bir motosiklet fermuarının olmadığı yerden çıkar.

Jeep'in sorumluluk reddi, Hyundai'ninkiyle aynı şekilde geliyor, çerçevenin alt kısmında küçük ve kamufle edilmiş bir mesaj var: “Elektronik sürücü destek özellikleri aktif sürücü katılımının bir alternatifi değil.”

Bu ilanlar, sadece bir sürücünün kendi başına fren yapmak zorunda olmadıklarını değil, aynı zamanda kör noktalarını kontrol etmek veya kendi hız kontrollerini ayarlamak zorunda kalmamaları anlamına mı geliyor? Sürücü destek teknolojisi kazaların önlenmesinde ve hayat kurtarılmasında yararlı olabilse de, iyi karar vermenin, dikkat etmenin ve aracınızı emniyetli bir şekilde çalıştırmak ve kontrol etmek için öğrenmenin bir alternatifi olmadığının farkına varmak önemlidir.

Teknolojideki ilerlemeler kaçınılmaz olarak bazı hayatları kurtarmaya yardımcı olacak fantastik araçlar olsa da, insanlar hala sorumludur ve direksiyonun arkasında güvende olma becerilerini öğrenmelidirler.

Yorumlar